Sven Giegold
Mitglied der Grünen/EFA-Fraktion im Europaparlament

Sprecher Europagruppe Grüne

Finanzdienstleistungen für Privatkunden: Europaparlament fordert Aufbruch für nachhaltige Finanzprodukte

Heute hat das Plenum des Europaparlaments mit breiter Mehrheit beschlossen, auf welche Schwerpunkte die EU im Bereich Finanzdienstleistungen setzen soll. Das sogenannte Grünbuch für Finanzdienstleistungen der EU-Kommission (“Green Paper on Retail Financial Services”) soll den Nutzen des EU-Binnenmarktes für Finanzdienstleistungen für Bürger verbessern. Das Abstimmungsergebnis im Plenum ist die Antwort des Europaparlaments auf das im Dezember 2015 von der EU-Kommission vorgelegte Grünbuch. Danach folgen dann in der Regel legislative und andere Initiativen der Kommission.

Sven Giegold, finanz- und wirtschaftspolitischer Sprecher der Grünen im Europäischen Parlament, kommentiert:

“Das Europaparlament hat mit dieser Abstimmung ein Ausrufezeichen zur Stärkung der grünen Finanzwirtschaft und des Verbraucherschutzes gesetzt. Das Parlament will Hürden im Binnenmarkt beseitigen, die Kundinnen und Kunden den Zugang zu guten Finanzprodukten versperren.

Eine große Mehrheit der Abgeordneten drängt darauf, dass die EU-Kommission ihr Engagement für nachhaltige Finanzprodukte verstärkt. Finanzmarktakteure sollen sozial-ökologische Risiken in ihren Investitionsentscheidungen berücksichtigen. Der Green-Bonds-Markt braucht einen förderlichen rechtlichen Rahmen. Ziel muss es sein, „Greenwashing“ mit Phrasen wie „ethisch verantwortlich“, „alternativ“ oder „grün“ durch standardisierte und verständliche Informationen zu nachhaltigen Investitionen zu ersetzen.

Ein weiterer Erfolg für mehr Transparenz bei Finanzprodukten ist die nachdrückliche Forderung nach der Vereinfachung von Anlageprodukten wie Versicherungen oder Alterssicherungsprodukten. Verbraucher können so durch größeren Wettbewerb und höhere Vergleichbarkeit von Produkten profitieren.

Ein Wermutstropfen: Der Vorschlag, die Europäischen Finanzaufsichtsbehörden (ESAs) beim Verbraucherschutz schlagkräftiger zu machen, scheiterte am Widerstand von Konservativen, Rechtskonservativen und Linken. Damit wurde eine gute Chance vertan, das Vertrauen in den europäischen Binnenmarkt zu stärken.

Die EU-Kommission hat angekündigt, bald einen Aktionsplan vorzulegen, um die Finanzdienstleistungen im EU-Binnenmarkt für die Bürger zu verbessern. Der heute verabschiedete Bericht des Europaparlaments schafft eine gute Grundlage für die Zusammenarbeit mit der Brüsseler Behörde, damit die Bürger zukünftig mehr vom europäischen Binnenmarkt profitieren können.”

 

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Im Einzelnen stimmte eine Mehrheit der Abgeordneten des Europaparlaments unter anderem für folgende inhaltliche Schwerpunkte als Konsequenz des Grünbuchs:

Nachhaltige Finanzprodukte und grüne Investitionen stärken:

“Welcomes the  Commission engagement in the area of encouraging finance for sustainable and green investments and urges the Commission, building on past consultations and closely involving the European Parliament, to play a more proactive role in using the Capital Markets Union, as part of the implementation of the Paris agreement, to support the growing Sustainable and Responsible Investment (SRI) market by promoting sustainable investments, through the provision of effective and standardised Environmental, Social and Governance (ESG) information using listed companies and financial intermediaries criteria, and the adequate reflection of such criteria in investment management systems and disclosure standards, building on similar provisions successfully promoted by Parliament in the recent revision of the IORPD; further urges the Commission to promote ESG ‘rating services’ and a consistent framework for the green bonds market, building on a Commission study and the work of the G20 study group on green finance;”

Einfache Finanzprodukte, die Verbraucher besser verstehen und vergleichen können:

“Emphasises, in particular in order to boost consumer trust and strengthen consumer satisfaction, that the Green Paper initiative can succeed only if it has a strong focus on creating an EU market in which well-protected consumers have equal opportunities and access to transparent, straightforward and good-value-for-money products; acknowledges the positive value of providing customers with simple, safe and standardised products; calls on the European Supervisory Authorities to regularly assess the impact of tying practices on prices and competition of retail financial services; calls on the European Commission to introduce a simple, standardised, portable and safe financial products framework; furthermore calls on the Commission to look into the possibility of creating a harmonised legal framework for standardised default options for the most commonly used EU financial products along the lines of the Basic Bank Account and PEPP-model”

Unabhängige Beratung spielt eine wichtige Rolle für vernünftige Anlageentscheidungen “Highlights the fact that access to affordable and independent advice is key to sound investment decisions; emphasises that an improvement in advice requires, in particular, a broader offer of standardised retail investment products and effective investor information documents for complex and simple products;”

“Fintech” kann neue und bessere Finanzprodukte schaffen, auch Verbraucher können davon profitieren:

“Whereas the rapid transformation brought about by digitisation and fintech innovation not only has the potential, if prudently managed, to create new and often better financial products for consumers and contributes to financial inclusion including by means of lowering transaction costs and easing the access to finance, but also involves key challenges in terms of security, data protection, consumer protection which do not effectively enhance consumer protection and go beyond MiFID II itself; calls for lessons to be learned from this experience”

“Stresses, not least given that otherwise positive digitisation processes could trigger exclusionary tendencies, that the financial inclusion perspective should always be kept in mind, and that measures should be taken to ensure that all consumers have equal access to at least the most essential financial services also through non-digital channels to avoid financial exclusion;”

Zersplitterter Zustand des europäischen Marktes für Anlageprodukte:

“The EU market in retail financial services remain rather underdeveloped and highly fragmented, for example in terms of the low number of cross-border transactions, requiring urgent efficient action to unlock the full potential of the Single Market and to facilitate innovation beneficial to end users”

Proportionalität in der Finanzmarktregulierung: schlechte Erfahrungen bei der nationalen Umsetzung von MiFID:

”Points out the shortcoming in the national implementation of the MiFID II directive, which has led in many cases to labour-intensive reporting requirements for intermediaries”

Mehr Transparenz und robustere Risikoanalyse bei Betriebsrenten:

“Calls on the Commission to follow up on EIOPAs proposal for a Common Framework for Risk Assessment and Transparency for IORPs, in order to promote a sound pillar 2 system across the Union, comparability of schemes and contribute to a better understanding of the benefits and risks to consumers by regulators, supervisors and consumers themselves;”

Irreführende Praktiken bei Finanzdienstleistungen untersuchen:

Asks the Commission to investigate further the confusing and sometimes misleading practices with which consumers are faced when making card payments and ATM withdrawals involving currency conversion, and to present a coherent solution that would make it possible, including in practice, for the consumer to understand and control the situation fully, including for payments relating to the digital market;

Angebot von grenzüberschreitenden Finanzdienstleistungen verbessern:

“Asks the Commission to study further the feasibility, relevance, benefits and costs of removing existing barriers towards the cross-border provision of financial services, thus guaranteeing domestic and cross-border portability in various parts of the retail financial services market; for example as regards personal pension and insurance products; (…)”