Sven Giegold

EU-Finanzregeln: Abgeordnete stimmen über neue EU-Regelungen über ungedeckte Leerverkäufe und Spekulation auf Staatsverschuldung ab

 

Heute Abend stimmte der Ausschuss für Wirtschaft und Währung (ECON) des Europäischen Parlaments über eine Gesetzesvorlage zur Regulierung von Leerverkäufen und Kreditausfallversicherungen (CDS) ab. Wie sich bereits nach den vorangegangenen Verhandlungen abzeichnete, stimmten die Abgeordneten für einen Vorschlag der Grünen, der starke Einschränkungen bei ungedeckten Leerverkäufen und Spekulationen mit Verschuldung von EU-Staaten vorsieht. Zum Bericht des Grünen Abgeordneten Pascal Canfin erklärt Sven Giegold, Mitglied des Europaeischen Parlaments, nach der Abstimmung:

„Die Spekulation mit der Verschuldung von Staaten hat in der Eurozone und darüber hinaus großes Chaos verursacht – und daran hat sich bis jetzt nichts geändert. Deshalb brauchen wir dringend Maßnahmen, die diese Praxis auf den Prüfstand stellen. Ein Verbot von Kreditausfallversicherungen (CDS), die es den MarktteilnehmerInnen erlauben, auf die Verschuldung von Staaten zu wetten, ist ein großer Schritt in die richtige Richtung. Aus diesem Grund freue ich mich über die Zustimmung des ECON Ausschusses zu diesem Vorschlag. Die in Canfins Bericht vorgesehenen Regelungen verbieten den Kauf von CDS ohne Risikoabsicherung (hedging) zur Spekulation auf den Wertverlust von Staatsanleihen oder den Anstieg der Zinssätze für einen EU-Mitgliedsstaat (s. unten zitierte Artikel 4 und 12).

„Es besteht auch ein dringender Bedarf, die schädlichen Schwankungen und Marktverzerrungen einzuschränken, die ungedeckte Leerverkäufe bewirken können. Der Bericht beinhaltet Regelungen, die diese Praxis erschweren und führt damit de facto zu einem Verbot von ungedeckten Leerverkäufen.

„Jetzt sind die Regierungen der Mitgliedsstaaten in Zugzwang und wir hoffen, dass sie die Vorschläge beim Treffen der EU-Finanzminister kommenden Dienstag berücksichtigen.

 

 

 

Article 4

Uncovered position in a credit default swap

1.For the purposes of this Regulation, a natural or legal person shall be considered to have an uncovered position in a credit default swap relating to an obligation of a Member State or the Union, to the extent that the credit default swap is not serving to hedge against either the risk of default of the issuer where the natural or legal person has a long position in the sovereign debt of that issuer or the risk of decline in the value of any asset or portfolio of assets to the natural or legal person holding such asset or portfolio of assets  where the decline of the price of these asset or portfolio of assets has a high correlation with  the decline of the price of the obligation of a Member state or the Union in the case of a decline in the creditworthiness of a Member State or the Union. The party under a credit default swap that is obliged to make the payment or pay the compensation in the event of a default or a credit event relating to the reference entity does not by reason of that obligation have an uncovered position for the purposes of this paragraph.

2.The Commission shall adopt, by means of delegated acts in accordance with Article 36 and subject to the conditions of Articles 37 and 38, measures specifying:

(a)cases in which a credit default swap transaction is considered to be hedging against a default risk, for the purposes of paragraph 1, and the method of calculation of an uncovered position in a credit default swap for the purposes of that paragraph;

(b)the method of calculating positions for the purposes of paragraph 1 when different entities in a group have long or short positions or for fund management activities related to separate funds.

 

 

Article 12

Restrictions on uncovered short sales and credit default swapsAM 327

1.A natural or legal person may only enter into a short sale of a share admitted to trading on a trading venue or a short sale of a sovereign debt instrument where one of the following conditions is fulfilled at the end of the trading dayAM 335:

(a)the natural or legal person has borrowed the share or sovereign debt instrument;

(b)the natural or legal person has entered into an agreement to borrow the share or sovereign debt instrument;

(c)the natural or legal person has an arrangement with a third party under which that third party has confirmed that the share or sovereign debt instrument has been located and reserved for lending for the natural or legal person so that settlement can be effected when it is due.

1a.A natural or legal person may enter into credit default swap transactions relating to an obligation of a Member State or the Union only where that transaction does not lead to an uncovered position in credit default swap as referred to in Article 4. AM 361 & AM 74 & AM 373 & AM 374

2.In order to ensure consistent harmonisation of this article, ESMA shall develop draft  regulatory technical standards identifying the types of agreements or arrangements that adequately ensure that the share or sovereign debt instrument will be available for settlement. ESMA The Commission shall in particular take into account the need to preserve the efficiency liquidity of markets especially sovereign bond marketsmarket and sovereign bond repurchase markets (repo markets). ESMA shall submit drafts for those regulatory technical standards to the Commission by [ 31 December 2011] at the latest.

Power is delegated to the Commission to adopt the The regulatory technical standards referred to in the first subparagraph in accordance with Articles 10 to 14 of Regulation (EU) No …/….[ESMA Regulation].

Rubrik: Europaparlament, Wirtschaft & Währung

Bitte teilen!