Sven Giegold
Mitglied der Grünen/EFA-Fraktion im Europaparlament

Sprecher Europagruppe Grüne

Mitgliedsstaaten und EU-Kommission sollen Europäisches Semester umfassend umsetzen

Das Europäische Parlament hat heute (26. Oktober) über seine Position zum Europäischen Semester abgestimmt (Gauzès-Bericht). Das Europäische Semester soll die Wirtschaftspolitik der Mitgliedsländer aufeinander abstimmen. Dazu erstellt die EU-Kommission Empfehlungen, die dann vom Rat beschlossen werden müssen. Die Mitgliedsländer sind dann aufgefordert, ihre Politik entsprechend zu verändern. Die Empfehlungen sind aber – außerhalb der fiskalpolitischen Ziele – nicht sanktionierbar. Der erste Zyklus des Europäischen Semesters wurde 2011 abgeschlossen. Mit der heute abgestimmten Position bringt das Europaparlament seine Position in die Reformdebatte ein.

Sven Giegold, wirtschafts- und finanzpolitischer Sprecher der Grünen im Europaparlament kommentiert die Abstimmung des Europäischen Parlaments zum Europäischen Semester:

“Das Europaparlament hat heute mit einer breiten Mehrheit aus Konservativen (EPP), Sozialdemokraten (S&D), Liberalen (ALDE) und Grünen seine Position zum Europäischen Semester verabschiedet.

Die Grüne Kernforderung, dass die EU 2020-Ziele fester Bestandteil des Europäischen Semesters werden, konnte auf Mehrheitsunterstützung zählen. Maßnahmen wie Armutsbekämpfung, Bildung und Klimaschutz sollen damit ebenso zu den Reformbereichen der Mitgliedsstaaten gehören wie bisher Haushaltskonsolidierung und Arbeitsmärkte. Somit ist der erste Schritt gemacht, dass die auf nachhaltige wirtschaftliche Entwicklung ausgerichteten EU 2020-Ziele nicht unter die Räder von einseitigem Reformeifer kommen.

Das Europäische Parlament fordert auch die Mitgliedsstaaten und Sozialpartner auf, die Löhne am Produktivitätsfortschritt auszurichten. Dieser Punkt ist gerade hinsichtlich der Bekämpfung der volkswirtschaftlichen Ungleichgewichte in der Eurozone ein wichtiger Schritt zur Lösung der Krise. Außerdem nimmt das Europäische Parlament die Kommission bei der Autonomie der Sozialpartner in die Pflicht: Reformen sind insbesondere in den Krisenländern notwendig, die führende Rolle der Sozialpartner bei der Lohnfindung soll die Kommission jedoch berücksichtigen.

Zudem sprechen sich die Abgeordneten für ambitioniertere Maßnahmen zur Bekämpfung der negativen Krisenfolgen aus. Im Zentrum ihrer Forderungen steht die von der Internationalen Arbeitsorganisation (ILO) vorgeschlagene verbindliche Europäische Jobgarantie für Jugendliche.
Außerdem sollen Kommission und Mitgliedstaaten das Beschäftigungspotential in grünen Wirtschaftsbranchen effektiver nutzen.

Mitgliedsstaaten und Kommission betonen oft ihre Absicht, die demokratische Grundlage von politischen Entscheidungen auf EU-Ebene zu verbessern. Das Europaparlament nimmt diese Ankündigungen beim Wort und fordert eine bessere Einbindung von Parlamenten, Sozialpartnern und Zivilgesellschaft in das Europäische Semester.

Schwachstellen in der Parlamentsposition sind das fehlende deutlichere Bekenntnis zur Autonomie der Sozialpartner, sowie die fehlende Forderung, dass Mitgliedstaaten mit Leistungsbilanzüberschuss einen Beitrag zur Verringerung der volkswirtschaftlichen Ungleichgewichte leisten sollen. Beide Punkte wurden von der konservativ-liberalen Mehrheit gegen Sozialdemokraten, Grüne und Linke abgelehnt.

Jetzt liegt es an den Mitgliedsstaaten, das umfangreiche Potential dieser Position zur effektiven Lösung der Eurozonen-Krise zu berücksichtigen und in ihre Reformbemühungen im Rahmen des Europäischen Semesters einfließen zu lassen.”

Eine Analyse der Reformbemühungen Deutschlands im Rahmen des Europäischen Semesters finden Sie hier: http://bit.ly/KT88Ll

 

Zentrale Punkte der Position des Europäischen Parlaments zum Europäischen Semester (Gauzès-Bericht)

Stärkere Rolle für nationale Parlamente und Zivilgesellschaft im Europäischen Semester:

3. Is concerned to note that, in many Member States, national parliaments, social partners and civil society were not involved in the European Semester process; therefore urges the Commission to ensure that more democratic legitimacy be given to the process through the involvement of national parliaments, social partners and civil society;

 

Ausrichtung der Lohnentwicklung an der Produktivität:


11. Acknowledges the Commission’s emphasis on labour market reforms with a view to increasing the competitiveness of the euro area; considers that wage increases should be kept in line with productivity; similarly shares the Commission’s insistence on the importance of the long-term sustainability of pension systems

 

Forderung von qualitativer Verbesserung der Kommissionsempfehlungen:

 

12. Calls on the Commission to be more explicit, thorough and coherent in its recommendations, to continue to monitor recommendations made in the past, including detailed explanation and evaluation in those cases where the Commission thinks a country has only partially followed the recommendations and to take full account of the different economic and social realities of each Member State; considers that the Commission should make recommendations to Member States on how to minimise the negative spill-over effects of their internal policies and facilitate compliance of other Member States;

 

Anerkennung der Rolle der Sozialpartner:


13. Notes that in this year’s country-specific recommendations the Commission urges a number of Member States to restructure national systems for wage formation and/or to reduce national wage levels; stresses that the autonomy of social partners is a crucial element of any well-functioning labour market and should be taken into account;

 

Einbindung der EU 2020-Ziele in das Europäische Semester:


18. Calls upon the Commission to include the EU2020 Strategy in the European Semester and to ensure that it is better reflected in the country-specific recommendations, such as policies aimed at tackling youth unemployment and combating poverty; notes that in many countries little or no progress is being made with regard to achieving the social and environmental targets of the EU2020 strategy, meaning that the EU as whole is not on track to make good on EU2020;

 

Stärkeres Vorgehen gegen Steuerhinterziehung:


19. Welcomes the important Commission initiative of 27 June 2012 to reinforce the fight against tax fraud and evasion; stresses that enhanced efforts in this area – at national and EU levels as well as in relation to third countries – should be a crucial element in programmes aimed at consolidating public finances; calls for the raised level of ambition signalled by the initiative to be fully materialised in future legislative proposals and to be clearly reflected in the continuous work within the framework of the European Semester;

 

Forderung für mehr Einsatz von Mitgliedsstaaten und Kommission für benachteiligte gesellschaftliche Gruppen:


48. Calls on the Commission and the Member States to address the low labour market participation of disadvantaged groups, including people belonging to minorities (e.g. Roma), coming from the poorest micro-regions or living with disabilities; calls on the Commission and the Member States also to address the unequal distribution of jobs between regions and social groups and the effects of fiscal consolidation on vulnerable social groups;

 

Lohnsenkungen in Krisenstaaten bringen schwere soziale Probleme mit sich und deshalb ist Raum für Lohnsenkung begrenzt:


49. Notes that recommendations have been made to several Member States regarding wages; stresses that wages are, above all, the income that workers need to live on; stresses that the Commission’s practice of determining wage formation and wage levels in programme countries may increase the risk of in-work poverty or wage inequalities which harm low-income groups; calls on the Commission to step up policy guidance to those Member States in which wages have stagnated in comparison with productivity levels, while respecting the autonomy of the social partners, as protected inter alia in Articles 152 and 153(5) of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU);

 

Europäische Jobgarantie für Jugendliche:


50. Welcomes the increased focus of the Commission and the Council on combating youth unemployment; calls on the Commission to propose, without prejudice to national legislation, a binding European Youth Guarantee without delay, [m1] in order to improve effectively the situation of young people who are not in employment, education or training (NEET) and to gradually overcome the problem of youth unemployment in the EU; stresses that the European Youth Guarantee requires specific European financial support, especially in those Member States with the highest youth unemployment rates, and calls for some of the unspent Structural Funds to be deployed for this purpose; calls on the Council to swiftly decide on the proposals in the Employment Package;

 

Mehr Anstrengungen zur Armutsbekämpfung:

51. Welcomes the inclusion of the recommendation to tackle the social consequences of the crisis in the 2012 guidance and the increased focus on combating poverty in the country-specific recommendations; is gravely concerned, however, about the increase in poverty (including in-work poverty and poverty among elderly people) and unemployment in the EU; calls on the Member States to raise their ambitions, to step up the measures they are taking to combat poverty, and to follow up closely on the Commission’s recommendations; calls on the Commission explicitly to address in-work poverty, poverty among people with limited or no links to the labour market and poverty among elderly people in the 2013 AGS; emphasises that Article 9 of the TFEU needs to be mainstreamed throughout the European Semester;

 

Effektive Maßnahmen zum Schließen der Lohnlücke zwischen Männern und Frauen:

74. Recalls that the gender pay gap is still an issue in the EU and that it also affects the level of pensions that women later receive, which may consequently result in women finding themselves below the poverty line; calls, therefore, on the Member States to set qualitative targets in NRPs related to closing the gender pay gap, thus reducing both the unfair treatment of women pensioners and the poverty vulnerability of elderly women;